25.3.2016

Kilpailupäivän kulku

Kilpailupäivät muodostavat toisaalta varsin selkeän rutiinin, toisaalta ne voivat vaihdella aivan tolkuttomasti peräkkäisinäkin päivinä,

"Virallinen" ohjelma alkaa briefingillä, mutta kisapilotin päivä alkaa jo sitä aiemmin, alla kuvaus "peruspäivästä", jolloin kaikki menee "normaalisti".

Ennen briefingiä

Itse menen aamulla ensimmäiseksi huolehtimaan koneen lentokuntoon. Kone otetaan hallista tai kasataan kuljetusputkesta (vieraalla kentällä) ja laitetaan yön aikana ladatut akut ja muut laitteet paikoilleen.

Tästä roudataan aaamulla lähes kaikki koneeseen, tosin kisoissa osa on koko viikon paikoillaan

Jos keli ja kisan säännöt sallivat, koneeseen lastataan vettä puolentoista sataa kiloa lisäpainoksi. Vien mieluiten koneen kiitotielle lähtöryhmitykseen ("gridiin") vielä ennen briefingiä, jos aika riittää. Matkalla lähtöpaikalle on mahdollista, että kisajärjestäjä haluaa tarkistaa koneen tankkauksen, koska säännöt ja koneen lentokelpoisuustodistus määräävät suurimman sallitun painon ja järjestäjät tarkkailevat sitä pääsääntöisesti pistokokein.

Tankkaus vie vajaat puoli tuntia ja koneen tarkastamiseen ja varustamiseen saa kulumaan toisen mokoman aikaa. Asiaan kuuluu välillä myös muiden pilottien auttaminen koneiden siirtelyssä ja/tai kasaamisessa.

Briefing

Briefingissä (usein 10.00 tai 10.30) kilpailunjohtaja käy läpi edellisen päivän tehtävän ja jakaa luokkien päivävoittajille palkinnot. Tarvittaessa voidaan käydä jotain turvallisuusasiaa läpi tai huomauttaa jostain poikkeamasta annetuista ohjeista, mikäli aihetta on.

Tämän jälkeen siirrytään käsillä olevaan päivään ja se aloitetaan yleensä meterologin esityksellä päivän kelistä. Jokainen vähänkin pidemmälle päässyt purjelentäjä on itsekin jonkin sortin meteorologi, mutta porukassa on myös ihan oikeita ammattimeteorologejakin. Sekään ei silti tarkoita, että kaikki ennusteet osuisivat kohdilleen...

Seuraavaksi käsitellään päivän tehtävä, kerrotaan käytössä olevat ilmatilat ja varoitellaan mahdollisista aktiivisista ammunnoista. Jos keliolosuhteissa on vaikeuksia tai etukäteen nähtävissä olevia riskitekijöitä, voidaan saman tien antaa myös B-tehtävä, joka on yleensä helpompi versio A-tehtävästä. 

Ennen lentoa

Briefingin jälkeen on hetken rauhallinen väliaika, tunnista muutamaan kelin kehityksen mukaan. Itse nautin heti briefingin jälkeen aamiaisen, jos en ole sitä aiemmin ehtinyt. Koneelle ei kannata mennä kauhean paljon ennen oletettua hinausten aloitusta, varsinkaan jos on hellettä, sillä on turha väsyttää itsensä jo ennen kuin on edes päästy ilmaan.

Itse aloitan lopullisen valmistautumisen noin puolta tuntia ennen ilmoitettujen hinausten alkua vaihtamalla lentokamppeisiin ja virittelemällä loput kamat ja juomapullot sun muut koneeseen. Päivittäinen hinausjärjestys vaihtuu tietyllä systeemillä ja luonnollisesti aikataulu eroaa aika lailla sen mukaan, olenko ensimmäisenä vai viimeisenä hinausjärjestyksessä eli välillä aloitan valmistelut vasta sitten, kun alkupään hinaukset jo alkavat.

Koneita gridissä Nitrassa, Slovakiassa


Vähän ennen omaa hinausvuoroa vaiheessa puhdistetaan (yleensä avustajan toimesta) vielä koneen siivet kertyneeestä pölystä. En tiedä kuinka merkittävää se on eksaktisti suorituskyvyn kannalta, mutta tuo pilotille tunteen, että kaikki mahdollinen on tehty ja vaikuttaa siten välillisesti ainakin pilotin suorituskykyyn ...

Hinaus ja ennen starttia

Pilotin täytyy olla jo valmiina lähtöön, kun oma hinausvuoro tulee, joten pukeuden laskuvarjoon (jo eiemmin puettujen vaatteiden lisäksi) ja kapuan koneen ohjaamoon (kabiiniin) viimeistään silloin, kun omalle kohdalleni tuleva hinauskone lähtee edelliselle hinaukselleen. Koneessa varmistan vielä että kaikki laitteet pelittävät ja tsekkaan muutenkin lentoonlähtötarkistuksen, niin että olen valmis lähtöön, heti kun hinaajakin. Parin-kolmenkymmenen koneen hinaus saattaa viedä puolesta tunnista tuntiinkin riippuen käytettävien hianuskoneiden määrästä eikä sitä kannata haitata enää yhtään omalla hidastelulla.

Hinauksen jälkeen pääasia on löytää nosto, jossa pääsee ylös. Se voi joskus olla vähän vaikeaa, jos hinaukset alkavat aikaisin, jolloin keli ei ole vielä erityisen vahvaa. Asiaa ei helpota sekään, että mukana on veden tuoma lisäpaino ja alkuun saattakin olla ihan täysi työ pysyä ilmassa. Joskus osa piloteista tai jopa kaikkikin joutuvat laskeutumaan takaisin (="räpsähtävät") ja sitten saavat halutessaan uuden hinauksen, kunhan kaikki vuorollaan lähtevät ovat ensin omansa ottaneet.

Jos ja usein kun hinauksen jälkeen pääsee ylös, alkaa odottelu: ensin odotellaan, että lähtölinja aukeaa (kaikille piloteille halutaan antaa yhtäläiset mahdollisuudet, joten lähtölinja aukeaa vasta sitten, kun kaikki vuorollaan lähteneet ovat saaneet yhden hinauksen ja sen jälkeen on kulunut vähintään 20 minuuttia).

Lähtölinjan aukeaminenkaan ei yleensä aiheuta raivoisaa hyökkäystä tehtävälle, vaan silloin alkaa odotuksen seuraava vaihe - kyttääminen. Yleensä se, joka lähtee ensimmäiseksi tehtävälle ei ole sama pilotti, joka seuraavan päivän briefingissä palkitaan. Ei ole mitenkään harvinaista, että koko porukka pyörii tunnin tai pidempäänkin, kunnes joltakin hermo pettää ja homma lähtee käyntiin.

Skippaan tässä artikkelissa itse kisasuorituksen tapahtumat pitääkseni jutun pituuden järkevänä; tulen palaamaan aiheeseen eri näkökulmista aivan riittävän usein jatkossa.

Laskun jälkeen

Sääntöjen mukaan laskun jälkeen GPS-tiedosto tulee toimittaa puolen tunnin sisällä järjestäjille, joten sen kaivaminen esiin GPS-laitteesta ("loggerista") on ensimmäisiä tehtäviä. Yleensä nykyään tiedoston voi lähettää netin välityksellä, joten se ei vie kovinkaan kauaa. Tämän jälkeen kone viedään putkelle/hallille ja pestään pois siivistä ötökänraadot ja muu lika sekä otetaan pois latausta kaipaavat laitteet.

Sen jälkeen riittääkin työntää kone halliin tai pakata se putkeen ja laitteiden lataukseen virittämisen jälkeen voi siirtyä jännittämään tuloslaskentaa, käydä syömässä ja ehkä jopa istua hetken grillillä kertaamassa päivän tapahtumia toisten pilottien kanssa.

1 kommentti:

  1. Kerrothan sitten tuon vesiballastin merkityksestä myöhemmin tehtävän kannalta, jos se kerta vaikeuttaa ilmassa pysymistä. Saattaapi tuota vaan joku ihmetellä.

    VastaaPoista