30.3.2016

Miksi sitä vettä raijataan mukana?

Purjekoneet eivät kaipaa polttoainetta, mutta koneeseen tankataan usein vettä. Ensi alkuun tuntuisi loogisemmalta pitää kone mahdollisimman kevyenä helpottamssa ilmassa pysymistä, mutta varsin usein painava kone kulkee paremmalla keskinopeudella ja siksi se kannattaa.

Koneen paino vaikuttaa niin, että painavampi kone liitää yhtä hyvin kuin sama kone kevyempänäkin, mutta tekee sen suremmalla nopeudella. Matemaattisesti ilmaisten vastaava nopeus kasvaa painojen suhteen neliöjuuressa. Eli liidossa keskinopeus nousee vastaavasti. Kone myös etenee paremmin kovaan vastatuuleen liitonopeuden kasvaessa.

Mutta ruusuihin kätkeytyy myös piikkejä eikä tämäkään suorituskykyetu tule ilman haittapuolia. Paitsi suurilla nopeuksilla, niin samainen nopeuden kasvuilmiö vaikuttaa myös sakkausnopeuteen, eli pienimpään nopeuteen, jolla siipi pystyy vielä generoimaan riittävästi nostovoimaa. Jos tämä nopeus alitetaan, kone sakkaa eli putoaa vähän matkaa ja saatuaan sitä kautta vähän lisää nopeutta, on taas lennettävissä.

Nostoissa pyritään lentämään pienillä nopeuksilla, koska niillä kone vajoaa vähemmän ja mahtuu myös kapeampaan nostoon. Vesipainolastin kanssa heikkoihin ja kapeisiin nostoihin ei mahdu ja muutenkin kone nousee jonkun verran huonommin kuin kuivana. Hyvinä päivinä nostoissa vietetään suhteellisen vähän aikaa, joten veden käyttö painona on erittäin hyödyllistä, mutta heikkoina se ei taas kannata.

Oman ongelmansa tuo aika ennen tehtävälle lähtemistä, jolloin painavan koneen kanssa saa välillä taistella ilmassa pysymisenkin kanssa. Jos ilmassa onnistuu pysymään, niin silloin työ kannattaa, sillä ulos laskettua vettä ei saa enää takaisin tankkiin, muuten kuin käymällä maassa ja se on aikamoinen riski jo aikataulullisestikin. Jos ilmassa ei pysy, niin vaihtoehtona on laskea kone kentälle vesineen, mutta se onkin sitten tarkka paikka, enkä mielelläni menisi yrittämään - onneksi toistaiseksi ei ole koskaan ollut pakko moista manööveriä tehdä.

Veden tuoma lisäpaino kasvattaa edelleen myös koneen laskeutumisnopeutta ja siksi vedet pyritään laskemaan aina pois ennen laskeutumista. Muutenkin painavammalla koneella on enemmän energiaa, jolloin se vaatisi huomattavasti pidemmän laskupaikan. Vettä voidaan laskea - ja usein lasketaankin - pois myös kelin heikentyessä, vaikkei oltaisikaan vielä jouduttu mataliin. Ohjaamossa on hana, jolla koko vesilasti tai ainakin osa siitä saadaan tyhjennettyä muutamassa minuutissa konetyypistä ja vesimäärästä riippuen,.

Nostossa ei vesiä kannata laskea, koska ne saattavat tulla omiin siipiin ja heikentää koneen suorituskykyä tai tehdä saman jollekin kanssakilpailijalle. Silloin tällöin kuulee radiosta kivahduksen "Hana kiinni!", kun joku yrittää laskea vettä tai on unohtanut hanan auki.

2 kommenttia:

  1. Pakko arvostaa, että jaksat tällaista blogia kirjoittaa! Toivottavasti jaksat jatkaa ainakin tämän kesän yli. Laitan ehdottomasti seurantaan.

    VastaaPoista
  2. Kyllä, hienoa juttua, useille niin tuntematon (kilpailu)laji voi edes muutaman "ulkopuolisen" silmäparin tavoittaa tai edes valaisee lajia muille muuten jo jotain ilmailusta tietävistä.

    VastaaPoista