19.6.2016

Räyskälä Masters 1. kilpailupäivä, 11.6.2016

Valmistatuminen Räyskälä Mastersiin, joka oli  samalla Racing-luokan (yhdistetty vakio- ja 15 m-luokka) SM-kisa, ei ollut lähelläkään optimaalista tänä vuonna. Tein torstaina töitä aamuviidestä yöllä kello kolmeen asti, jatkaakseni taas herättyäni puoli yhdeksästä iltakuuteen, jonka jälkeen kamat kiireellä asuntoautoon ja kentälle. Matkalla hain vielä uudet tankkausliittimet kerhon Ls 8-koneisiin, kun varsinkin lentämäni N8:n liitin oli jo varsin kehno eikä tahtonut pysyä paikallaan.

Ensimmäisen kisapäivän aamu oli normaalin hektinen, kävin vielä kaiken muun kiireen lomassa auttamassa tuloslaskennan pystytystä. Keli ei näyttänyt kovin lupaavalta ja gridaaminen alkoi. Lähtöjä siirrettiin vähän kerrassaan ja kun taivas ensimmäisen käännepisteen suuntaan näytti varsin kehnolta, tehtävä vaihdettiin lyhyehköön edestakaiseen AAT-tehtävään Vojakkala-Syrjäntaka (25km)-Kiikala(30km)-Räyskälä 77km/297km), tehtäväaika kaksi tuntia.

Keli alkoi hiukan parantua ja niinpä hinaukset aloitettiin 13.30. Ensimmäinen nosto oli keskinostoltaan vain 0.6 m/s ja alkuun pääsin vain hiukan reiluun 800 metriin. Vähitellen pilviraja nousi ylöspäin ja pääsimme jo toiselle tuhannelle metrille ja ennen lähtöä jo lähes puoleentoista tonniin. Sitten alkoi normaali hermopeli, kaikki kiersivät eri keoissa ja katsoivat kuka avaa pelin.

M, AT, KK ja T5 ottivat ensimmäisinä lähdöt, mutta muut jatkoivat vielä kyttäämistä. Lähdin pääjoukon loppupuolella N3:n perässä ja LK minun takanani. Pääjoukko kaarsi hiukan vasemmalle, mutta menimme N3:n ja LK:n kanssa suoraan. N3 karkasi eteen ja jäimme LK.n kanssa kahdestaan. Löysimme pari mukavaa nostoa ja vaikka tuntui, että ensimmäinen legi ei mennyt hyvin, niin näin jälkikäteen katsottuna ei se mennyt niin huonostikaan. Jossain vaiheessa ohitin LK:n, ja pian sen jälkeen näin flarm-tutkasta, että LK kääntyi. Edessä ei näyttänyt kauhen lupaavalta, joten tein itsekin päätöksen kääntyä.

Pian kääntymisen jälkeen yhytin taas N3:n ja jatkoimme yhtä matkaa kohti toista käännealuetta. Liidot osuivat hyvin linjoille ja löysimme yhden erinomaisen noston yläpuolella kaartavan Duon alta. Turengista liidin yhdellä liidolla yli 59km liitoluvulla 196 ja keskimääräisellä maanopeudella 180km/h - ei ihan jokapäiväistä herkkua. Toki kyseessä oli myötätuuliosuus, mutta silti se meni muihinkin verrattuna erinomaisesti.

Toisen alueen sisällä löysimme vielä yhden kolmimetrisen ja siinä vajaat kolmesataa metriä ylös. Jatkoimme kohti viimeistä toimivan näköistä pilveä. XCSoar alkoi ennustaa, että menisimme yliajalle ja sanoin siitä radiossa N3:lle. Päädyimme kuitenkin yrittämään sille pilvelle, josko siellä olisi se vitonen, mutta joka ei sitten tietenkään toiminut ollenkaan. Sähläsin parissa seuraavassakin nostossa ja jäin N3:sta jälkeen korkeussuunnassa noin neljäsataa metriä. Lähestyminen Räyskälää lounaasta on varsin epämiellyttävää, koska matkalla ei ole juurikaan laskupaikkoja, joten kelasin vielä hermokorkeudet yhdessä nostossa - ehkä vähän liikaakin ja kun matkalla vielä kanteli, niin lopun sai työnnellä kahtasataa.

Olin päivän tuloksissa kahdeksas, keskinopeudella 105.8 km/h. Päivävoittaja (EH) sai keskinopeudeksi 116.4 km/h, joten parantamisen varaa itselläni vielä olisi...

Sinänsä minulle ihan kelpo suoritus, joskin oikea-aikasempi kääntyminen viimeisellä alueella olisi varmaan nostanut nopeutta muutaman kilometrin tunnissa ja sijoitustakin vastaavasti myös muutaman pykälän. Silti peliä ei oltu pelattu ainakaan heti ensimmäisenä päivänä.

Päivätulokset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti