19.6.2016

Räyskälä Masters 2. kilpailupäivä, 12.6.2016

Toisen kilpailupäivän gridilistassa olin ensimmäisessä ryhmässä ja se teki pienen kiireen aamulla, koska siinä ryhmässä haluaisin olla viimeisenä - vaikka tosin senkin vaikutus lähtöaikaan on noin viisi minuuutia. Tekisi se kuitenkin sen, että ilmassa olisi viisi muuta konetta mahdollisten nostojen merkkinä. Suunnitelma ei ihan täysin toteutunut, sillä M oli vielä nopeampi, mutta käytännössä viides tai kuudes hinaus on jo ihan sama.

Päivän tehtävä oli Vojakkala - Toija - Kantenmaa - Lautaporras - Syrjäntaka - Räyskälä, 328 km. Hinaukset aloitettiin 11.45, joka oli hiukan erikoista, kun tehtävä oli kuitenkin noin lyhyt ja sääkin vaikutti myös suhteellisen tukevalta. Käytännössä tuollaisessa tilanteessa odotellaan kuitenkin kelin parantumista ja niinpä nytkin ensimmäiset lähtivät tehtävälle vasta 13.10 jälkeen, vaikka lähtölinja aukeni jo 12.43. Tokihan aikaisemmat hinaukset antavat piloteille teoriassa enemmän pelivaraa, mutta harvoin sitä kuitenkaan käytetään.

Hinauksesta pääsin suoraan 1200 metriin ja lähtölinjan auetessa pääsi jo 1600 metriin. CX avasi pelin, itse lähdin joukon keskipaikkeilla EH:n ja JP:n perään. Laipalliset koneet menivät kovassa kelissä niin vauhdikkaasti, etten kauaakaan kestänyt mukana, toki ensimmäiseen nostoon niiden alle. WS liittyi hetkeksi seuraan, mutta pian sekin kiersi vasemmalle, kun itse jatkoin suorempaan kohti käännepistettä.

Ennen pistettä lensin hiukan pisteen "ohitse" jonoa pitkin ja siitä sitten puikkasin pisteelle kääntämään ja nostoon. Sikäli linjani olivat osuneet kohdilleen, että siinä missä ekassa liidossa mentiin LK:n ali noin parisataa metriä alempana, niin nyt osat olivat vaihtuneet päinvastoin. Myös JP oli samassa nostossa selvästi alempana. Vaikka purjelennossakin usein pätee sanonta, "minkä taakseen jättää, sen edestään löytää", niin näköjään välillä myös: "minkä eteensä päästää, altaan löytää". EH:kin oli vielä samassa nostossa, toki noin 250 metriä ylempänä.

Jatkoimme nostosta AT;n, WS:n, N3:n ja AB:n kanssa eteenpäin. Kaikki meni mukavasti, mutta hiukan ennen Loimaata N3 ja WS jäivät nostoon ja AT ja AB hiukan aiempaan. Olin WS:n ja N3:n alla, mutta huomasin, että he nousivat selvästi paremmin kuin minä. Olisi pitänyt kylmästi palata se vajaa kilomteri taaksepäin ja nousta siinä aiemmassa nostossa, mutta päätin jatkaa eteenpäin. Vajosin vajaaseen kuuteensatan metriin, missä oli sitten pakko ottaa kaksimetrinen ja jatkoin siitä vielä hiukan eteenpäin ja sain vahdettua kolmoseen, jossa maltoin nousta vähän yli tonniin. Vähän ennen Kanteenmaan käännepistettä sain lopulta 3,4m/s noston, jossa nousin reilun kilometrin ylemmäksi - vähän alkoi helpottaa. Toki aiemmat puljakaverit olivat sen viisisataa metriä ylempänä.

Ennen Lautaportaan käännepistettä näin koneen kaartamassa ja liidin sen alle, mutta nosto ei ollut tarpeeksi hyvä. Huomasin samalla, ettei se ollutkaan kisakone, vaan 70 Nummelasta. Jatkoin hiukan, löysin vähän paremman ja siinä muutama kierros ja ohitin jo liitämään alkaneen 70:n. Pari kilometrin päästä löysin sitten päivän parhaimman nostoni, keskinosto kävi 5.7. Lisäksi keskitys osui kerrasta. 70 tuli alle, mutta jo selvästi alempana.

Ennen Hämeenlinnaa pääsin taas vanhan porukan alle, mutta paras kupla oli jo mennyt, enkä kelpuuttanut vajata kaksimetristä, Hämeenlinnassa sama tilanne, mutta pakkkohan sen oli alkaa kelvata, kun korkeutta alkoi olla hiukan niukasti. Avoimen luokan RA oli samassa nostossa, mutta jatkoi siitä kohti itää. Liidin hetken samaan suuntaan, mutta sitten tajusin, että kulma käännepisteelle on huono ja päättelin, että heillä onkin eri käännepiste. Kävin kääntämässä Syrjäntaan noin tuhannen metrin korkeudessa. Paluumatkalla löysin vajaan kuudensadan metrin korkeudesta taas vajaan kakkosen, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Viimeinen nosto oli melkein kaksipuolikas ja sillä pääsinkin sitten liukupolulle ja maaliin asti.

Olin päivän tuloksissa 18. keskinopeudella 107km/h. Pisteissä tuli nenään yli kahdellasadalla pisteellä. Ei vieläkään ihan katastrofi, mutta melkein. Päivän voitti ES (samanlaisella koneella kuin minulla) keskinopeudella 121,3 km/h.

Päivän tulokset


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti