27.6.2016

Räyskälä Masters 5.kilpailupäivä, 15.6.2016

Ennusteista  oli nähty pitkään, että viides peräkkäinen kisapäivä saattaisi olla samalla koko kisan viimeinen lentopäivä. Aamu valkeni taaskin kauniin sinisenä. Tehtäväksi annettiin Vojakkala.-Oripää-Kanteenmaa-Nastola-Urajärvi-Lautaporras-Räyskälä, 413 km, perinteinen nopeustehtävä.

Hinaukset aloitettiin kello 12. Nyt alkuun näytti hiukan vaikeammalta päästä ylös ja AB kävi aika matalissa, mutta pääsi kuitenkin siitäkin ylös tekemättä välilaskua kentälle. Itsekin alkuun vähän tökki, lähinnä pystyin säilyttämään hinauksesta saadun korkeuden, ennen kuin nosto vähän parani. Vaihdoin vähän parempaan, jossa pääsin jo reilusti toiselle tonnille ja muutaman nostonvaihdon jälkeen päästiinkin jo pariin tonniin.

Pelin avasivat LK ja N9, jotka lähtivät hiukan ennen yhtä ja siitä sitten  monia perään ennen 13.10, minä näistä viimeisten joukossa. Toinen ryhmä lähti siitä sitten 5-15 minuutin sisällä, viimeisenä 13.24 AB.

Ensimmäinen väli Oripäähän meni vauhdikkaasti. Pilvijonot olivat hiukan väärässä suunnassa, mutta niitä sai kuitenkin hyödynnettyä mukavasti, keskinopeus Oripäässä käännettäessä oli vielä ihan kohtuullinen 152km/h (siis minulla, ei nopeimmilla!). Kanteenmaalle mennessä ei tarvinnut sen kummemmin kaartaa, vaan matka eteni liitämällä, eikä korkeuttakaan kadonnut. Käännepisteen kääntäminen aiheutti hieman epävarmuutta, kun toinen XCSoar ei kuitannutkaan käänepistettä, vaikka toinen näytti sen käännetyn, samoin Nano3. Päätin olla murehtimatta asiaa. Lisäksi XCSoar pölähti yhtäkkiä punaiseksi, eli väitti, että olisin liian korkealla (ainoa alue reitillä, joka oli FL 65). Muita koneita oli korkeammalla vasemmalla puolellani, enkä oman käsitykseni mukaan ollut väärällä korkeudella, joten päätin ohittaa senkin olankohautuksella. (Helpommin päätetty kuin toteutettu). Sikäli hassua, että ES:lle kävi aivan samoin, vaikka käytössä on eri softakin. Joku bugi tuo on (mahdollisesti ilmatilatiedostossa), silla tulosten tarkastamisen yhteydessä ei ilmatilarikkomusta kellään havaittu..

Varmuuden vuoksi ohjasin kuitenkin hiukan oikealle, päästäkseni taas FL95 ilmatilaan, ettei tarvitse olla niin varuillaan korkeusrajan kanssa. Menimme tässä vaiheessa sellaisella kymmenen koneen puljalla, mutta  yhdestä nostosta lähdettäessä, menin VA:n perässä eteläisempää reittia, kun pääjoukko veti TMA:n reunaa pitkin. Yhytimme EZ:n, CX.n ja JS:n, mutta muu pääjoukko oli pääosin kadonnut. Eteen vai taakse, sitä oli mahdotonta tietää.

Tähän asti keli oli ollut helppoa lennettävää, mutta nyt oli näkyvissä selvästi, että pilvialueen reuna siirtyi nopeasti kohti pohjoista ja Nastolan käänepiste oli pilvettömällä alueella ja pilvien reuna alkoi olla jo lähellä Vesivehmaan lentokentän tasaa. Vesivehmaan kentän eteläpuolella kelattiin viimeisten hattaroiden alla kaikki saatavilla oleva talteen ja lähdettiin liitämään kohti Nastolaa. Matkalla tuli hiukan apuja, ja XCSoarin ennuste Nastolan kääntämisestä nousi vähitellen reilusti toiselle tonnille. JS meni edessä alhaalla, ja muutenkin edellä meni useita koneita.

Lopultakin se Nastola tuli ja korkeusmittarissa oli vielä noin 1350 metriä. Käänsimme suoraan myötätuuleen kohti Vierumäkeä, jossa olivat lähimmät pilvet. Korkeutta oli vielä reilu 800 metriä, kun JS kanttasi edessä ylhäällä ja pian itsekin olin nostossa. Nosto oli onneksi hyvä, sain viidessä ja puolessa minuutissa lähes 1300 metriä lisää korkeutta. Siitä sitten Urajärven kautta eteenpäin.

Edessä meni JS, VA yläpuolella ja EZ siivellä. Edessä oli valinta: mennäkö oikealle reittiviivasta pilvien kautta vai suoraan kohti käännepistettä kuivaan, Pilvet olivat aika kaukana, joten päätin mennä suoraan. Päätöstä tosin helpotti kummasti se, että VA ja JS siinä edessä tekivät saman päätöksen. Myös EZ tuli samaa matkaa.

EZ löysi kuivasta asiallisen kaksipuolikkaan, josta edellä menevät ajoivat ohitse. Kelasin siinä viitisensataa metriä lisää korkeuksia ja matkaa oli taas helpompi jatkaa, kun ilmaa oli yli 2100 metriä minun ja maanpinnan välillä. Oikealla alempana menivät CX, ES ja KK. Edessä pyörivät VA ja JS, mutta oikaisivat suoraan lentoon, kun lähestyin nostoa. Koska olin samoilla korkeuksilla, niin ei kun perään vain.

EZ kysyi minulta radiossa, että onko minulla hyttysputsarit. Vastasin ettei, mutta LS 8 näköjään sietää itikkaa paremmin kuin ASG 29, jossa ei myöskään ollut putsareita. Välimatka JS:n ja VA:n sen sijaan minullakin lisääntyi, mutta heillä onkin putsarit. Alkulennosta pysyin helposti VA:n mukana, mutta nyt eroa alkoi tulla selkeästi, joten ehkä ne putsarit todellakin kannattaisi ollakin. Yhdessä nostossa jäin jälkeen, mutta löysin hieman paremman edestä päin. EZ oli reilun sata metriä alapuolellani. JS ja VA olivat menneet jo edemmäs. Laskimen mukaan minun pitäsis jo päästä perille, joten lähdin liitämään. Osuin matkalla vielä yhteen nostoon ja otin siinä "hermokorkeuksia" satakunta metriä (Räyskälään ei ole kauhean mukava lähestyä pohjoisestakaan laskupaikkojen puutteen takia). Nosto oli kuitenkin niin heikko, että päätin jatkaa.

Käännyin kohti kenttää, samalla näin, että CX pyöri nostossa käännepisteen takana hiukan yläpuolellani. Päätin kuitenkin, että liitoluvun 16 on pakko riittää maaliin. Noh, nyt taas toteutui se, mikä aina tuppaa käymään, jos korkeutta ei ole tuhlattavaksi. Laski. Jatkoi laskemista. Ja edelleen. Hetkellinen liitoluku oli pitkään 11. Pakkohan tuon on loppua. Muttei tuntunut loppuvan. Aloin jo miettiä, että pitääkö tästä vetää reilusti sivuun kohti Portaan kylää ja sen peltoja.

Sitten osuin kuitenkin vahvaan nostoon, vedin siinä korkeuksia talteen ja tiesin, että nyt se menee kyllä perille asti. Pääsin maaliin keskinopeudella 114,3 km/h ja olin päivätuloksissa yhdeksäs. Loppujen lopuksi ihan hyvä päivä siis. Kokonaistuloksissa sain kuitattua pari sijaa. Tulosten perusteella voi päätellä, että olisi varmaan kannattanut lähteä aiemmin, koska näin kuivan osuus olisi ollut pienempi niin Nastolan kääntämisessä kuin kahdella viimeisellä legillä. No jälkiviisaushan se on helpoin viisauden laji, totesi jo aikoinaan mies Havukka-aholta.

Illalla oli puolenkisan party, mutta käytännössä se oli oikeastaan päättäjäiset. Kelit alkoivat taas näyttää purjelentokisoilta, eikä koneita edes ulkoilutettu kisoissa sen koommin.

2 kommenttia:

  1. Näissä olis oikeastaan kiva olla kisapäivän päivämäärä. Kun ei niin tarkkaan ole (enää) selvillä kisojen kulusta.

    VastaaPoista